Kia Motors Slovensko



Kia má na Slovensku nejmodernější průmyslovou zónu pro výrobu automobilů na světě otevřenou v roce 2006. Blízko Žiliny leží rozsáhlé haly tohoto Korejského výrobce, kde se nachází kromě montážní haly také lisovna, svařovna, motorárna, administrační budova, odkládací parkoviště a další budovy pro korejský management nebo školící centrum. Na volné ploše je testovací dráha. Tento kolos zvládne vyrobit až 350 000 aut ročně, každou minutu sjíždí z linky jedno vozidlo.


Nešlo odolat
Organizoval jsem návštěvu tohoto závodu pro české majitele a fanoušky, což bylo asi měsíc strávený sháněním lidí, kontaktů a splňování požadavků ze strany Kia Motors Slovakia. Vše se povedlo a brány do Kia nám byly konečně otevřeny. Za plotem platí přísné bezpečností opatření, takže se nesmělo téměř fotit. Mnoho fotek můžete najít na internetu, včetně videí. Ovšem jen co jsme se dostali za vrátnici, naskytl se nám netradiční až divný pohled. Všude bylo uklizeno, ani lísteček a po okolí pořád pobíhal maník z úklidové čety. Neustále kolem projížděli a procházeli Korejci. Bylo cítit, že jsme v jiném světě. Pak jsme kolem čisté a pestré jídelny prošli zahrádkou do administrační budovy. Zde sídlí hlavně management celého závodu. Opět všechno sterilní, naleštěné a čisté. Tohle uslyšíte ještě mnohokrát. Možná za to může politická návštěva, která zrovna probíhala.


Procházíme zrovna kolem zdi historie automobilky, kde jsou malé modely od počátku značky až do dneška. Naproti jsou již vystavené skutečné aktuální vozy Sportage a Ceed. Mnoho lidí vyslovuje „sportáž“, ale správně je „sportydž“ - poznámka autora. Zastavujeme se v hale, kde je zmenšený model celé průmyslové oblasti. Ještě jsem neřekl, že jsme dostali velmi příjemnou instruktorku, takže prohlídka uběhla strašně rychle. Asi patnáct minut hovoří o celém závodě a popisuje každou budovu. V areálu je také hřiště pro zaměstnance, kteří mají mimo jiné vlastní autobusovou dopravu a lidi jsou svážení až ze 100 km dálky. Každý zaměstnanec má také možnost pořízení vozu Kia za zvýhodněný měsíční pronájem. Na předsunutém parkovišti mnoho jiných značek ani nebylo. Kromě hal Kia se zde nachází koncernové společnosti Hyundai, které vyrábějí železo, motory a jiné komponenty. Hyundai má mnoho pod společností, od vlastních železáren, po stavebnictví atd. Prostě si všechno zařídí sami. Stačí se podívat na Samsung, který dělá také tisíc a jednu věc. V tomhle se Korejci nezapřou.


Zmenšenina celého závodu

Když jsme u těch motorů, na Slovensku se vyrábí několik druhů motorů, které na oplátku vyměňují s Nošovicemi za spojky, které se vyrábí v českém Hyundai. Dva nové motory Kappa používané v nejnovějších verzích automobilů Kia se dovážejí hotové z Koreje. Někde jsem četl, že to je kvůli výrobnímu tajemství, které nesmí opustit Koreu. Svůj recept na špičkové motory mají asi uchován někde v trezoru na dně oceánu. Velký prostor je stále volný pro rozšíření výrobních kapacit. Jak jsem psal, Korejci mají vlastní vilky hned v kopcích vedle závodu. Také dbají na vyškolený personál, takže necelých 90 % zaměstnanců bylo školeno v domovské Jižní Koreji. Průměrný čistý plat zaměstnanců bez managementu činí 1250 Euro. V závodě pracuje kolem 3 800 lidí a stále jich je nedostatek, takže Kia spolupracuje se školami a snaží se vychovat nové dělníky.


Kia Cee'd, druhý nejprodávanější model

Celkově se Kia angažuje v mnoha oblastech a pomáhá jak kraji, tak celému Slovensku. Třeba rekonstrukcí nemocnic, budováním dálnic, hřišť. V mnoha situacích zastupuje stát. Sledujeme instruktážní video v malém kinosále, kde se na nás valí další spousta informací. Opět se některé věci opakují nebo upřesňují, třeba že největší vývoz jde do Velké Británie, Španělska a Německa. Česko a Slovensko má na odbytu minimální podíl. Nejvzdáleněji destinací je Rusko, kde ale kvůli horším politickým vztahům klesl vývoz nejvíce. Kia rychle zareagovala a oslovila nové trhy, především jižní země a Afriku. Čísla však nejsou tolik zajímavá. Pak přichází na scénu desítky ocenění, které Kia získala několikrát v řadě ve všech oblastech a někde má dokonce prvenství. Cílem je vytvoření nejlepšího výrobního závodu na světě, což se dá říct, že již splnili. Zatím máme všichni úžas, ale pořád to jsou marketingové a propagační materiály, které na nás každopádně zanechaly kladný dojem.


Práce snů, pro management

Konečně nastává chvíle, kdy se přesuneme do výrobních hal. Nasazujeme ochranné brýle a naslouchátko, protože stroje dělají pořádný hluk. Zatím procházíme karosárnou, která je plně automatizovaná a není zde ani živáčka. Opět úřaduje čistota, stroje makají na plné obrátky a nové díly putují do další části, kde se svařují, což je opět automatizovaný proces. Jiskry lítají metry daleko. Všechno utíká strašně rychle, dokázal bych se na to koukat celé dny, ale skupinka se posunuje dále a nesmíme se moc roztahovat. Organizace tady funguje perfektně. Zatím jsme potkali jen pár lidí v bílých tričkách a červených montérkách, což je vkusný místní dress code. Přes dveře vidíme do nekončícího skladu součástek, které čekají na své naložení a použití. Některé díly, jako palubovky, sedadla, apod. dodává koncern PSA, tedy Peugeot a Citroën. Kia není úplně soběstačná a spoléhá se na jiné dodavatele. Ty si samozřejmě hlídá a dělá u nich neustálé audity, stejně jako u sebe. Pamatujete, když dodavatelé zastavili dodávky dílů pro Volkswagen? Tomu se chtějí vyhnout.


Takových informačních zdí je tady plno

Pomalu přecházíme k výrobní lince, kde karosérie nabírá tvary a lze poznat, o jaký model se jedná. Zde jsou již lidé, kteří obsluhují stroje, jako vrtačky, ramena a jiné pomůcky pro umístění všech dílů. Tak to jde krok za krokem, až se poskládá celé vozidlo. Lidé u pásu nedělají za směnu jeden úkon, ale celkem změní tři stanoviště, aby se nezbláznili. Většinou to jsou svalnatí muži, ale ženy tady mají také své místo u méně fyzicky náročných operací. Kolem pořád projíždějí vozíky s materiálem, lidi na kolech a koloběžkách. Všude jsou odpočinkové zóny. Nemají to špatné, ale stojí celou směnu, poslouchají hluk a jsou pod tlakem. Prostě dřina tak nebo tak. Na stropech jsou motivační cedule se slogany a také tabule ukazující stav. Každý den je výrobní plán trochu jiný, uzpůsobený požadavkům trhu, skladovým zásobám a dalším faktorům. Za naší přítomnosti bylo vyrobeno více aut, než mělo, což se pravděpodobně projeví na odměnách. Celkově mezi závody Kia po celém světě panuje soutěživost.

Kia nevyrábí na sklad, takže každé auto, které sjíždí z linky, má již svého zákazníka. Já jsem na auto čekal tři měsíce. Na odkládací parkoviště se vejde necelých 10 000 vozů, které se obratem nakládají na kamiony nebo vlak. Když pojedete kolem, určitě nějaké potkáte. My jsme to beznadějně přestali počítat. Dostáváme se ke konci linky, kde odjíždějí hotová auta, které míří na kontrolu brzd, případně vadná auta čekají menší opravy, které zvládnou udělat na dílně. Každý den je pečlivě zkontrolován každý model hlubokou diagnózou, která zabere 8 hodin skenování a analýzy, čímž se vyloučí jakákoliv odchylka výroby.

Co říci závěrem? Bylo fascinující, jak promyšlený, jednoduchý, fungující systém a procesy mají implementované. Když si vzpomenu, jak fungují mnohé IT firmy, tak to je přesně způsob řízení a myšlení, který jim zatraceně chybí. Plány, preciznost, kontrola, kvalita a promyšlené procesy. Není divu, že Kia byla zvolenou nejlepší automobilkou na světě, tohle vás v tom jen utvrdí.

Mohlo by se vám také líbit