Formule 1 2011, rychlost nade vše


Formule 1 patří bezesporu mezi jedny z nejlepších automobilových závodů vůbec. Každoročně monoposty závodí na nejznámějších tratích světa v rozličných podmínkách. I přesto již dlouho chyběla na počítačích obstojná hra, která by prezentovala naše virtuální výkony. Změna nastala minulý rok s příchodem oficiální hry od Codemasters, což jsou specialisté na závodní hry a můžete se o tom přesvědčit v posledním díle rally závodů Dirt 3. Minulý ročník vzbudil velké naděje nejen kvůli použitému EGO enginu, ale také grafického kabátku s Direct X11. Nakonec to dopadlo tak, že si hra odnesla nadprůměrná hodnocení, ale přesto došlo na pár chybiček a nedodělků. Před několika dny vyšel letošní díl, nicméně synchronizace s reálnou sezonou nevyšla a nachází se někde za druhou polovinou.
To vůbec nevadí, jelikož se to dá ve hře velmi rychle dohnat. Svět opravdového jezdce se právě otvírá. V duchu původního dílu se nám za branami promítne výběr týmu, za který hodláme v následující sezoně formuli osedlat. Jelikož jsme úplně na začátku, možnost je usednout do hůře hodnocených monopostů Williams, Lotus a další. Není to vůbec na škodu a aspoň se naučíte pořádně formuli zkrotit. Hráč se ocitá ve svém obytném kamionu, odkud může udělat všechna svá rozhodnutí, kterých sice pravda moc není, ale zpestření výběru helmy je vítáno. V kalendáři již máme soupisku sezony a je na čase vyrazit na trať. Proto se vrhneme do prvního tréninku a osahat si řízení. Jako každý jiný začínáme s tréninkem v garáži, odkud provedeme všechna nastavení výběru pneumatik a jednoduchého seřízení vozu podle podmínek na trati. Zde jsem si nevšiml žádných změn a opět mě potěšila chybka visící obrazovky, která při zpětném couvání vozu do garáže jezdcem hladce projde, sledujete-li animaci ze zpětného pohledu. Asi mají nízké stropy, nuže nekažme si hru takovými hloupostmi, kterých si při troše štěstí ani nikdo nevšimne.
Pro začátek je dobré si přizpůsobit nastavení obtížnosti, která prošla velkou změnou. Krom samotné obtížnosti přibyla možnost nastavit úroveň dotěrnosti traťových komisařů a další jiné volby. Pole pro nastavení asistencí není třeba dlouho představovat, jako minule i zde je pár základních voleb. Co se mi opravdu nelíbilo, je trojrozměrný ukazatel směru, který pokud nezabrzdíte, vyskočí do výšin, čímž dojde ke ztrátě orientace na trati. Je pěkné, že nám tak říká, brzdi, brzdi! Ale účel dobře splní i zbarvení. Proto jsem používal pouze 2D verzi této pomůcky. Když už teď máme hru tak zmáknutou, zkusme si všechny předešlé věty předvést v praxi. Z boxů nás odveze automatika a v prvním tréninku zažívám pěkné peklo. Chování vozidla prošlo opravdu drastickou změnou, myšleno k dobrému. Nyní auto nepůsobí tak staticky a jde krásně vidět zapojení pružných částí vozu. Pokud jedete zatáčkou, formule se velice realisticky pohupuje. Při najetí na retardér se přední křídlo začne vlnět stejně tak to zadní. Při určitém překročení přetížení se auto dostává do smyku, který na rozdíl od loňského dílu je možné zvládnout uřídit. Pár koleček mi bohatě stačilo. Následující část závodů je velmi důležitá, jelikož kvalifikace rozhoduje o postavení na startu v den závodu.
Právě v tuhle chvíli se může hodit další novinka, která letošní sezonu zpestřila. KERS je něčím, jako nitro sloužící k dočasnému navýšení výkonu, který se vám po každém ujetém kole dobije. Mohlo by se zdát, že jde o výhodu, ale i spolujezdci tímto zlepšovákem disponují a používají jej. Váš konečný čas může být právě tímto faktorem významně ovlivněn a je třeba jej používat s rozvahou. Další úpravou prošlo zadní křídlo, které je obohaceno o technologii DRS. Na každé trati je vyznačeno několik míst, určených k předjíždění s možností využití zadního přítlačného křídla zvyšující zrychlení vozidla a možnému předjetí soupeře. Aktivace tohoto systému probíhá v zónách, a pokud jezdec DRS před následující zatáčkou nevypne, může skončit mimo trať. V kvalifikaci jsem uspěl s umístěním na 14. místo a týmoví kolegové byli vidno spokojeni. Během těchto dnů bylo počasí neproměnlivé a závodům přálo. To se však změnilo v den závodu a všechno nastavení se musí přednastavit. Zahrnul jsem mokré pneumatiky a jejich výměna během mokrého závodu není potřeba.
Délka závodu se odvíjí od počátečního nastavení. Plný počet kol opravdu nedoporučuji a s přehledem vám bude stačit i těch 12, kdy budete mít pěkně zpocené ruce na volantu. Ti, kteří opravdu netouží strávit čas závoděním, mají možnost si odjet jen tři kola. Závod v dešti byl lákadlem již loňského dílu a moc změnou v tomto ohledu neproběhlo. Auta pěkně kloužou a brzdná dráha se snad zdvojnásobila. Myslím si, že třetí místo je krásné umístění, ale chyběla mi animace skandujících fanoušků a pocit jezdce na bedně, takhle hra na mě působila, že vítěz slaví jen v rodinném kruhu přátel. Během celého závodu na trať ani jednou nevyjel Safety Car, který si fanoušci tolik přáli. Aspoň že čekal v boxové uličce. Po roce hra prošla značnou proměnou k dobrému i s chybičkami minulého dílu a některými novými, které ale nestojí za řeč. Budou-li Codies pokračovat v nastoleném tempu, máme se v dalším díle na co těšit. Nyní mě čeká další závod, tak volantům zdar!

Mohlo by se vám také líbit